We praten al tijden over de ‘gig economy’ – een economie waarin vast werk verschuift naar klussen en projecten en waarin organisaties steeds vaker met zelfstandigen werken. Er zijn een aantal redenen aan te wijzen voor de opkomst van deze economie. In dit digitale tijdperk zijn professionals mobieler. Er kan vaak gemakkelijk op afstand worden gewerkt, waardoor een baan niet langer vasthangt aan de fysieke locatie van de organisatie. Arbeidskrachten kunnen wereldwijd aan de slag; organisaties kunnen het geschikte talent selecteren uit een internationale pool. Het personeelsbestand van de toekomst bestaat dan ook niet per se voornamelijk uit fulltime medewerkers. Het bestaat eerder uit een mix van fulltimers, zzp’ers, freelancers en part timers: de blended workforce.
Een succesvol team, hoe ziet dat eruit?
Uit onderzoek blijkt dat professionals samenwerkingsvermogen zien als de belangrijkste competentie die binnen een team aanwezig moet zijn. Logisch, want er moet worden overlegd, teamleden moeten op elkaar ingespeeld zijn en werk moet op elkaar aansluiten om tot een succes te komen. Een tweede belangrijke competentie is klantgerichtheid. De klant moet altijd centraal staan. Al het werk dat wordt verzet heeft uiteindelijk als doel om zo goed mogelijk te voldoen aan de wensen en behoeften van de eindgebruiker. Die mindset moet binnen het team worden gedragen. De top drie belangrijke competenties wordt afgesloten met aanpassingsvermogen. In een team is flexibiliteit een vereiste, of het nu gaat om veranderingen in het team of externe invloeden.
Blended workforce biedt benodigde flexibiliteit
Flexibiliteit binnen een team is dus cruciaal voor succes. Van de respondenten geeft maar liefst 71 procent aan dat dit tevens het belangrijkste voordeel is van de blended workforce. Allereerst biedt een flexibele schil organisaties ruimte om mee te bewegen met economische ontwikkelingen, doordat zij op en af kunnen schalen. Daarnaast brengt het flexibiliteit binnen het team. Door in aanraking te komen met verschillende werkwijzen van collega’s, nationaal of internationaal en met allerlei soorten werkervaring, ontwikkelen teamleden zich snel. Vergaderen op afstand, opslag in de cloud en gebruik van nieuwe samenwerkingstools zijn slechts enkele voorbeelden van ontwikkelingen die mede voortkomen uit blended teams. Bovendien zijn er mensen vanuit allerlei locaties, op verschillende tijden aan het werk. Hierdoor kan er bijvoorbeeld altijd wel iemand een spoedtaak oppakken. Daarnaast geeft 64 procent aan dat blended workforces zorgen voor efficiëntie.
Een voorbeeld van een organisatie die profiteert van deze werkvorm is Google’s Europese hoofdkantoor in Dublin. Hier werken evenveel fulltimers als flexkrachten. De reden dat Google met een blended workforce werkt op deze locatie is om tijdelijke behoeften op te vangen, voornamelijk werkzaamheden die niet direct behoren tot de ‘core business’. Het gaat om projecten waar een team met gerichte competenties voor nodig is; zodra het project is afgerond zijn die competenties niet meer van meerwaarde voor de organisatie. Werken op projectbasis biedt hierbij dus uitkomst. Bovendien is de drempel om iemand voor vast aan te nemen hoger, terwijl flexwerkers snel en gemakkelijk kunnen worden ingezet.
Onmisbare leiderschapskwaliteiten anno 2018
Het is duidelijk dat teams veranderen, maar wat vraagt dat van leiders? Met stip op één als de belangrijkste leiderschapskwaliteit staat visie, blijkt uit het onderzoek. Leiderschap begint vanuit een visie. Een visie zorgt voor richting, motiveert medewerkers en vormt de paraplu voor de kernwaarden van de organisatie. Ook overtuigingskracht wordt belangrijk gevonden. Technologie en nieuwe samenwerkingsvormen zorgen ervoor dat organisaties minder hiërarchisch worden; teams worden meer zelfsturend. Medewerkers volgen niet zomaar orders op, leiders moeten overtuigen. Om dit succesvol in te zetten als manager, zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Zorg allereerst voor geloofwaardigheid, door deskundigheid te tonen en relaties met je team op te bouwen. Luisteren naar je team zorgt dat zij ook oor hebben voor jou. Ook werkt het om bijvoorbeeld een strategie of organisatorische verandering te onderbouwen met bewijs en voorbeelden. Zo maak je het tastbaar en herkenbaar. Een derde belangrijke kwaliteit is analytisch vermogen. Dit om trends te herkennen én erkennen en hierop in te spelen.
Deze verandering van teams is hoogstwaarschijnlijk permanent. Positief, want de mix van vast en flex zorgt voor innovatie en creativiteit en tegelijkertijd voor stabiliteit en kennis binnen de organisatie: een gouden combinatie. Vooruitstrevend management stelt nu al een actieplan op: Hoe integreer je vast en flex? Wat voor trainingen zijn er nodig? Welke leiderschapskwaliteiten moet ik ontwikkelen? Sterker nog, misschien bevat de toekomstige workforce zelfs ‘artificial’ medewerkers. Ook daar moet aan gedacht worden. Het is een kwestie van nu opstellen en continu aanpassen en bijsturen.
Medewerkers en teams moeten goed en snel met continue verandering omgaan. Hetzelfde geldt voor de hele organisatie, dus ook voor het management. Een strategie – die steeds moet worden bijgeschaafd – draagt daar een flinke steen aan bij. Of jij en jouw organisatie hier al klaar voor zijn, dat zal de tijd ons leren.
Deze blog is geschreven door Niels Huismans en is gepubliceerd op ManagementSite.