Samenwerken in tribes, flexibele inhuur als innovatiebron en opdrachtgevers raten via een platform. De arbeidsmarkt van in de toekomst lijkt in geen velden of wegen op de huidige. Technologische en sociale ontwikkelingen binnen de nieuwe economische vormen en nieuwe ambities van de millenial-generaties, dwingen organisaties om na te denken hoe ze toegang houden tot kunde en kennis. Dat geldt voor grote, maar vooral voor mkb-organisaties. Die moeten immers met minder middelen laten zien dat ze er zijn én dat ze aantrekkelijk zijn. In dit rapport van ABN AMRO en FastFlex zoomen we in op hoogopgeleide professionals binnen de groep van zzp’ers. We noemen ze ‘zelfstandige professionals’, afgekort ‘zp’ers’.
Zp’ers nemen in aantallen sterk toe, net als de netwerkorganisaties die hun businessmodel toespitsen op deze professionals. De komende jaren zet deze beweging door. Naast deze relatief nieuwe organisatievorm, blijven de grote instituten gewoon bestaan. Misschien niet helemaal in de vorm zoals we die nu kennen, maar ze zullen zeker niet verdwijnen. De komende jaren krijgt vooral het traditionele mkb het lastig. Kleine en middelgrote bedrijven gaan zowel de concurrentiedruk voelen van de grote gevestigde organisaties als die van netwerkorganisaties en start-ups. Lukt het je als organisatie de juiste zp’er aan je te binden, dan profiteer je van flexibiliteit én haal je een bron van innovatie in huis.
Dit rapport is deel vier uit een reeks van vijf van ABN AMRO en FastFlex. In de eerste twee rapporten stonden we stil bij de rol en toegevoegde waarde van de zp’er. De vorige editie was vooral op de toekomst gericht. In dit rapport trekken we die lijn door, bekijken we de laatste marktontwikkelingen en bespreken we de gevolgen daarvan. Naast marktontwikkelingen, trends en cijfers is ook het jaarlijkse zp-onderzoek van FastFlex een belangrijk onderdeel. Ruim 1.700 deelnemers zorgden dit jaar voor een interessante blik op de ontwikkelingen binnen flexibele staffing, ook wel ‘flex’ genoemd.