We zijn met de laatste tijd allemaal met onze purpose, onze ‘why’, bezig en zoeken daarom ook allemaal naar een aantrekkelijke werkgever of opdrachtgever. Als zzp’ers kunnen we ons dat ook veroorloven, aangezien er behoorlijke schaarste is ontstaan en wij als zzp’ers langzaam de macht in de markt krijgen. Employer branding is dan ook een hot topic in de wereld van HR. In dit artikel ga ik dieper in op hoe organisaties hiermee om zouden kunnen gaan.
Sterke employer branding zorgt ervoor dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor professionals. Vorige jaar bleek nog uit onderzoek van FastFlex dat maar liefst 4 op de 10 jongeren voor een mooie positie bij een aantrekkelijke organisatie flexibel zijn in het soort contract dat zij aangaan met een organisatie. Dit onderstreept het belang van aantrekkelijk werkgeverschap. Een mooi voorbeeld van sterke employer branding is bijvoorbeeld het bieden van ruimere verlofmogelijkheden aan vaders, door Mastercard en Yonego ingevoerd met als doel om (schaars) talent aan zich te binden.
Een aantrekkelijke werkgever hoeft echter niet noodzakelijkerwijs ook een goede opdrachtgeverte zijn. Sterker nog, veel organisaties richten zich vooral op goed werkgeverschap, maar vergeten aandacht te besteden aan opdrachtgeverschap. Wil jouw bedrijf zowel vaste medewerkers als zzp’ers een goede werkomgeving bieden en een goede werkgever zijn, kijk dan of je met deze tips aan de slag kan.
5 tips om aantrekkelijk te zijn als organisatie voor zzp’ers:
1. Hier en nu!
Ondanks de lange termijn-beleidsplannen is het van belang om het wel hier en nu te laten gebeuren voor de zzp’er. Een mooie, relevante en interessante opdracht, dát is wat hen boeit. Voor vaste medewerkers kan het perspectief op doorgroeimogelijkheden soms al voldoende zijn, maar voor zzp’ers geldt dat niet. Een mooie, passende en relevante opdracht staat voor de zzp’er vaak op nummer 1!
2. Behandel de externe als een gelijke
Ondanks dat we steeds meer organisaties zien waar de hiërarchische verhoudingen langzaam aan het verdwijnen zijn, is de relatie tussen zzp’er en organisatie nog steeds een andere relatie dan tussen werkgever en werknemer. De zelfstandige wil, en moet, gezien worden als ondernemer. Dit vereist een bepaalde mate van wederkerigheid. Zorg dat je de zzp’er deze ruimte ook geeft.
3. Communiceer duidelijk
Zorg voor een heldere communicatie van zowel de opdracht en de randvoorwaarden als het proces. Het is aan te raden om van tevoren goede afspraken te maken om eventuele discussies op een later moment te voorkomen.
4. Breng ‘halen en brengen’ van kennis in balans
Zzp’ers delen graag kennis, maar zijn zelf ook erg leergierig. Het kan als organisatie goed zijn om interne trainingen en cursussen aan te bieden tegen kostprijs. Dit biedt meerwaarde voor zowel vaste medewerkers als voor de externe professionals. Dus ook een echte win-win situatie voor de organisatie.
5. Betaal tijdig en betaal fair
Zoals de opdracht op nummer 1 staat, staat tijdige (en goede) betaling voor veel zzp’ers op 2. Zij zitten net als alle ondernemers met betalingstermijnen op hun facturen. Als organisaties de uiterlijke betaaldatum overschrijden, kan dit leiden tot financiële problemen. Voorkom dit te allen tijden. Mocht je als organisatie met een broker of intermediairs werken, zorg er dan voor dat deze financieel betrouwbaar zijn en ook faire termijnen hanteren. Zzp’ers vinden het ook prettig als er mogelijkheden zijn voor snelle betaling van hun facturen.
Natuurlijk bestaat er ook overlap tussen de behoeften van zzp’ers en werknemers. De focus ligt echter anders. Voor vaste medewerkers gaat aantrekkelijk werkgeverschap met name over de volgende 4 factoren:
1. Bied goede arbeidsvoorwaarden
Om te bepalen of arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk zijn, kun je kijken bij de concurrentie of bij soortgelijke partijen in een andere markt. Op die manier kun je kijken of wat jij biedt marktconform is. Naast loon, een leaseauto, pensioen en vergoedingen zijn er meer manieren om onderscheidend te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van opleidingen en flexibiliteit in de balans tussen werk en privé.
2. Houd de vinger aan de pols
Duurzame inzetbaarheid is een belangrijk thema. Door regelmatig met medewerkers te bespreken of de werkzaamheden aansluiten bij hun competenties, zorg je ervoor dat dit op elkaar aan blijft sluiten. Er kan dan namelijk gericht bijsturing of bijscholing worden gegeven.
3. Bied veiligheid en zekerheid
Gedurende 24 maanden mag je als organisatie tijdelijke contracten blijven aanbieden, maar dit geeft de werknemer een onzeker gevoel. Een bepaalde mate van zekerheid wordt zeer gewaardeerd door medewerkers.
4. Geef ruimte voor persoonlijke groei
Een aantrekkelijke werkgever biedt ruimte voor ontwikkeling. Door medewerkers steeds nieuwe uitdagingen te geven, blijven zij groeien en daardoor blijven zij gemotiveerd. Ook het geven van meer vrijheid en verantwoordelijkheden valt onder deze noemer.
Jonge professionals van generatie Y en Z hebben al jaren behoefte aan flexibiliteit. Ik verwacht dat dit ook onder de babyboomers en generatie X steeds meer gaat leven. Bijvoorbeeld doordat ze minder willen gaan werken, maar wel langer door willen gaan. Met een vast contract kunnen ze wel tot de kern van de organisatie blijven behoren, maar dan parttime. Organisaties moeten proberen mee te bewegen met de wensen van alle verschillende typen arbeidskrachten.
Een soort ‘mass customization’, maar dan op de arbeidsmarkt. Dit gaat verder dan de traditionele cafetariamodellen. Deze zijn meestal gericht op het ruilen van salaris of een andere component van de arbeidsvoorwaarden voor iets anders. ‘Mass customization’ maakt maatwerk voor de arbeidsmarkt beheersbaar, maar geeft toch ruimte om de persoonlijke kenmerken als uitgangspunt te nemen. Maar goed, dit gaat voor veel organisaties misschien nog wat te ver.
Laten we maar eens van start gaan om een goede werkgever voor de vaste medewerker én de zzp’er te zijn.
Originele bericht is gepubliceerd op ZZP Barometer.